Tytuł: Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice)
Redakcja: Karol Kościelniak, Zbigniew Pilarczyk
Wydawca: Wydawnictwo Instytutu Historii UAM
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 351
Format: B5
Oprawa miękka
ISBN 978-83-63047-01-6
WSTĘP – Zbigniew Pilarczyk;
WPROWADZENIE
Benon Miśkiewicz, Studia nad metodologią nauki historyczno-wojskowej;
CZĘŚĆ I – Studia metodologiczne nauki historyczno-wojskowej;
Karol Olejnik, Metodologia badań nad historią wojskowości średniowiecznej – podstawowe założenia;
Maciej Franz, Metodologia badań historyczno-wojskowych epoki nowożytnej (kilka uwag krytycznych);
Lech Wyszczelski, Metodologia badań historyczno-wojskowych czasów najnowszych;
Jarosław J. Piątek, Konflikty zbrojne XX wieku. Skuteczność badania i badacza;
Juliusz S. Tym, Metodologiczne aspekty badań historyczno-wojskowych w obszarze sztuki wojennej;
CZĘŚĆ II – Metodyka badań historyczno-wojskowych;
Andrzej Makowski, Zastosowanie badań historyczno-wojskowych w naukach wojskowych;
Konrad Ziółkowski, Różnice metodyczne między techniką wojskową a bronioznawstwem średniowiecznym;
Andrzej Sędek, Klio a Psyche. Czy możliwa jest współpraca historii z psychologią?;
Janusz Karwat, Metodyka badań nad historią Powstania Wielkopolskiego 1918/1919;
Dariusz Radziwiłowicz, Metodyka badań źródłowych nad historią polskich formacji zbrojnych na Powołżu i Syberii w latach 1918-1920;
Jerzy Kajetanowicz, Metodologiczne uwarunkowania badań nad powojenną historią Wojska Polskiego;
Andrzej Drzewiecki, Wywiad jako próba weryfikacji źródeł do historii Marynarki Wojennej w latach 1945-1989;
Dariusz S. Kozerawski, Metodologiczne aspekty badań historyczno-wojskowych międzynarodowych operacji pokojowych z udziałem żołnierzy Wojska Polskiego w latach 1953-1999;
Wiesław B. Łach, Metodyka opracowywania środków symbolicznych (mapy, szkice, schematy) przy analizie systemu obronnego Polski północnej okresu międzywojennego;
Andrzej Aksamitowski, Metodologiczne aspekty prac nad atlasem historyczno-wojskowym;
Teodor Wójcik, Edukacja historyczna w szkołach oficerskich (podchorążych) w latach 1921-1939. Kilka uwag metodycznych do programu historii wojskowej;
Zygmunt Matuszak, Podróż historyczno-wojskowa jako forma badawcza i dydaktyczna;
Małgorzata Wiśniewska, Metody aktywizujące w nauczaniu historii wojskowości;
Maciej Hubka, Rekonstrukcja historyczna – dydaktyka, promocja oraz badania nad dziejami regionu;
CZĘŚĆ III – Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych w praktyce badawczej i dydaktycznej;
Mariusz Kardas, Metodyka badań na źródłach autobiograficznych w XX w. na przykładzie pamiętników Stefana Franciszka Sokoła – Komisarza Rządu w Gdyni;
Jerzy Przybylski, Relacje i wspomnienia w badaniach historycznych powojennych dziejów Wojska Polskiego i Marynarki Wojennej;
Mariusz Niestrawski, Znaczenie literatury wspomnieniowej w badaniach nad kampanią wrześniową na przykładzie bitwy nad Bzurą;
Danuta Kisielewicz, Metodologia badań Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu w zakresie problematyki jenieckiej;
Zdzisław Cutter, Agata Cutter, Metodologiczne założenia przygotowania i przeprowadzenia podróży wojskowo-historycznej na miejsce „Bitwy pod Legnicą” 9 kwietnia 1241 roku;
Rafał Roguski, Wojciech Włodarkiewicz, Podróż historyczno-wojskowa i objazd naukowy jako elementy kształcenia studentów kierunku historia na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach;